2008 (gratis)
Religionspædagogisk Forum 2008
nr. 1 Den bibelske fortælling – Nyt om den fortabte søn?
Redaktion:
Keld Skovmand (ansv.), Søren Holst, Michael Riis, John Rydahl
Indhold:
Bertel Haarder: Bibelske fortællinger i skolen og læreruddannelsen
Jens Raahauge: Den fortabte fortælling
Geert Hallbäck: Jeg har fået min søn tilbage - Lignelsen om Den fortabte søn i ny, nudansk oversættelse
Johannes Nissen: Lignelsen om Den fortabte søn i bibeldidaktisk belysning
Heid Leganger-Krogstad: En forretningsmann hadde to sønner
Thomas Illum Hansen og Keld Skovmand: Den tabte opal. Om fortabelsens didaktiske potentiale
Kirsten M. Andersen: Den fortabte søn i undervisningen – materialeanalyser og perspektiver
Marie K. Monrad: At udforske sproget og finde en fortabt
Beskrivelse
I dette nummer af Religionspædagogisk Forum fokuseres på konkret religionsfagligt stof og konkret religionsundervisning med udgangspunkt i den bibelske fortælling. Lignelsen om den fortabte søn er det fælles omdrejningspunkt for alle bidrag. Artiklerne går fra det mere almene, over det bibeldidaktiske, til at være direkte rettet mod praksis.
nr. 2 Skyld og tilgivelse
Redaktion:
Keld Skovmand (ansv.), Søren Holst, Michael Riis, John Rydahl, Bertel Østerby
Indhold:
Svend Brinkmann: Skyldfølelsens anatomi – skyld som moralsk ressource
Sten Schaumburg-Müller: Skyld og tilgivelse i det retlige system
Jan-Olav Henriksen: Anger og tilgivelse – ingen nødvendig sammenheng
Iben Thranholm: Tilgivelsens umulighed og mulighed
Jean Butler: Skyld og tilgivelse i islamisk tradition
Bertel Østerby: At lære at tilgive – en skoleopgave?
Friedrich Schweitzer: Kan man tilgive Gud?
Paul Leer-Salvesen: Postludium om tilgivelse
Beskrivelse
I dette nummer af Religionspædagogisk Forum behandles begreberne skyld og tilgivelse. Der stilles blandt andet skarpt på, hvad skyldfølelse er for en slags følelse. Der beskrives blandt andet hvordan skyld og ansvar optræder i den strafferetlige verden, der præsenteres argumenter for religionens fredsskabende potentiale og der præsenteres islamisk tilgivelsesteologi.
nr. 3 Bacheloropgaven i læreruddannelsen - i tilknytning til religionsfaget
Redaktion:
Keld Skovmand (ansv.), Søren Holst, Michael Riis, John Rydahl, Alexander von Oettingen, Allan Friis Clausen, Gertrud Kristine Petersson
Indhold:
Michael Riis – Gode bacheloropgaver – overvejelser ud fra et kvalitetsudvalg
Louise Klyvø: Fortælling i kristendomsundervisningen – en senmoderne mulighed?
Ellen Olesen Noe: Dannelse, forkyndelse og læring
Sidsel Rosa Just: Dannelsesidealet i den moderne folkeskole – og i religionsfaget
Preben Medom Hansen: Bacheloropgaven set fra klasseværelset
Hans Dorf: Bacheloropgaven som udfoldelse af fagligt kvalificeret refleksion over dannelse
Jørn Borup: Religionsfaglighed og dannelse
Jan Oskar Rønnow og Ove Steiner Rasmussen: Bacheloropgaven og professionssvigtet
Beskrivelse
Dette nummer af Religionspædagogisk Forum beskæftiger sig med professionsbacheloropgaven i læreruddannelsen – når den skrives i tilknytning til linjefaget kristendomskundskab/religion. I nummeret bidrager tre tidligere studerende med artikler skrevet på baggrund af deres professionsbacheloropgaver. Nummerets øvrige bidragydere ser på de tre BA-opgaver, der er baggrund for artiklerne, ud fra hver sin særlige position – og bruger iagttagelserne som udgangspunkt for mere almene overvejelser om bacheloropgaven i læreruddannelsen.