skæbner fra fængslet

Af Dorte Kvist i samarbejde med Carl og Ingeborg Lomholt

Menneskeligheden vs. systemet

Debatten om, hvordan vi behandler samfundets svageste bør aldrig dø. Et vigtigt indspark i den henseende er bogen Det er jo mennesker – skæbner fra fængslet. Den er skrevet af journalist Dorte Kvist i et samarbejde med Carl og Ingeborg Lomholt, der før deres pension arbejdede i 30 år i det tidligere Horsens Statsfængsel, som henholdsvis fængselspræst og organist.

Flugtforsøg, gidseltagning og indbrud
Det er ikke mange præster, der har prøvet at få deres påskegudstjeneste afbrudt, fordi kirkegængerne skulle kropsvisiteres for narko. Det er heller ikke mange organister, der har spillet orglet imens en rockerpræsident stod og åndede dem i nakken. Bogens historier og skæbner er mange. Vi hører om fanger, der forsøger, at flygte over murerne med reb og kæpheste. Vi hører om faretruende gidseltagning, om indbrud og om liv levet i uhumske, stinkende isolationsceller. Men vi hører også positive og hjertevarme historier: En fange, der lærer at brodere og får sine værker udstillet i Canada. En fange, der bliver instrumentbygger. En fange der digter. Og en fange der går til konfirmationsforberedelse og bliver konfirmeret i fængselskirken.

Den røde tråd er den menneskelige respekt
Den røde tråd igennem hele bogen er Carl og Ingeborg Lomholts aldrig vigende respekt og kærlighed til næsten. Den omsorg, ordentlighed og varme, som de ubetinget viser enhver fange, og deres kamp mod systemet på de frihedsberøvedes side.
En unik historie fra et lukket land bag tremmer og pigtråd fuld af smerte og bekymring, men også en historie der emmer af både humor og livsglæde.

Dorte Kvist (f. 1959) er uddannet journalist. Hun har været fast bidragyder til Kristeligt Dagblad og er forfatter bag bøgerne Tro mod tro med Naser Khader og Kathrine Lilleør (2006), Kæmp for alt, hvad du har kært med Bubber (2011) og En rejse gennem bly og græs med Bodil Jørgensen (2014).

Fakta om bogen

Sider:                 152