Religiøsitet og selvpsykologi
Tilbudspris 100,00 kr. Normalpris 295,00 kr.
Religiøsitet og selvpsykologi – Et bud på og diskussion af en teori om religiøsitetens personlige former - udgår
Klim, 2006, 255 sider
ISBN 9788779554672
Religiøsitet og selvpsykologi fremlægger og diskuterer en teori om religiøsitetens psykologi. Bogen handler ikke som sådan om religion eller om bestemte former for religiøs praksis, men om måden, hvorpå religiøsitet indtager en plads i menneskets mentale univers og gør sig gældende på forskellig vis.
Religiøsitet og selvpsykologi fremlægger og diskuterer en teori om religiøsitetens psykologi. Bogen handler ikke som sådan om religion eller om bestemte former for religiøs praksis, men om måden, hvorpå religiøsitet indtager en plads i menneskets mentale univers og gør sig gældende på forskellig vis.
Bogen indledes med en hovedartikel, skrevet af Jan Tønnesvang, der med afsæt i en selvpsykologisk og tilknytningsteoretisk tænkning giver et bud på, hvilke personlige former religiøsitet kan antage. Efterfølgende diskuteres hovedartiklens synspunkter og påstande i en række kritiske kommentarer, skrevet af psykologer, teologer og religionshistorikere fra universitetsmiljøerne i København og Århus.
Til slut får hovedforfatteren så igen ordet med en replik, der ud fra kommentarernes kritiske indvendinger tager nye skridt i forståelsen af forholdet mellem religiøsitet og psykologi. Læserne af bogen får således ikke blot en viden om religiøsitetens psykologi, men også et indblik i, hvordan selve videns- og indsigtsudviklingen former sig som en social proces i medspillende modspil med fagkolleger, der på forskellig vis er optaget af det samme emne.
Ud over den stimulerende effekt på den interesserede læsers egen refleksion over og meningsdannelse i forhold til emnet tilbyder en sådan fagligt diskuterende bog mulighed for i undervisningssammenhænge at lave fora, hvor deltagerne kan indtage forskellige kommentarpositioner som grundlag for at diskutere religiøsitetens funktion i menneskers liv.
Bogen indledes med en hovedartikel, skrevet af Jan Tønnesvang, der med afsæt i en selvpsykologisk og tilknytningsteoretisk tænkning giver et bud på, hvilke personlige former religiøsitet kan antage. Efterfølgende diskuteres hovedartiklens synspunkter og påstande i en række kritiske kommentarer, skrevet af psykologer, teologer og religionshistorikere fra universitetsmiljøerne i København og Århus.
Til slut får hovedforfatteren så igen ordet med en replik, der ud fra kommentarernes kritiske indvendinger tager nye skridt i forståelsen af forholdet mellem religiøsitet og psykologi. Læserne af bogen får således ikke blot en viden om religiøsitetens psykologi, men også et indblik i, hvordan selve videns- og indsigtsudviklingen former sig som en social proces i medspillende modspil med fagkolleger, der på forskellig vis er optaget af det samme emne.
Ud over den stimulerende effekt på den interesserede læsers egen refleksion over og meningsdannelse i forhold til emnet tilbyder en sådan fagligt diskuterende bog mulighed for i undervisningssammenhænge at lave fora, hvor deltagerne kan indtage forskellige kommentarpositioner som grundlag for at diskutere religiøsitetens funktion i menneskers liv.