Så ka' I lære det

Tilbudspris 10,00 kr Normalpris 150,00 kr
Så ka' I lære det – Det etiske grundlag for skole og undervisning
Eksistensen, 2013, Hæftet, 94 sider
ISBN 978 87 7495 249 7

Hvordan skal fremtidens voksne dannes – og hvorfor?

Emneord
DannelseDidaktik

Hvordan skal fremtidens voksne dannes – og hvorfor?

I ethvert forhold, hvor nogen mener at kunne definere for andre, hvad de skal lære og hvorfor, er der etik på spil. Enhver tid og ethvert samfund må derfor spørge sig selv, hvorfor det sender sine børn i skole, og hvad der skal komme ud af det.

I bogen undersøges de etiske implikationer ved skole og undervisning på både et institutionelt, et mellemmenneskeligt (lærer-elev, lærer-forældre) og et personligt (den enkelte elevs udvikling) niveau. Desuden indeholder bogen en undersøgelse af de etiske forhold, der er forbundet med de valg af det faglige indhold, som træffes på et politisk niveau, men virkeliggøres på den enkelte skole og i forhold til den enkelte elev.

Bogen kommer ikke med løsningen på den perfekte skole, men peger både på de grundlæggende etiske problemstillinger, der til enhver tid gør sig gældende, når ”nogen” gennem magt forsøger at definere for andre, hvad de skal vide/ kunne, og i hvilken retning de skal udvikle sig, samt på en række af de aktuelle etiske problemstillinger i forbindelse med, at folkeskolen nu igen er til debat: Er dannelsesbegrebet i dag udskiftet med et kompetencebegreb – og hvad betyder det for vores livs- og samfundsforståelse?


Omtale

Bogen anbefales i allerhøjeste grad til alle lærere, forældre og politikere – alle, som har noget med skolepolitik at gøre, og som deler bekymringen over, hvilken retning det hele lader til at gå i!
(Nina Eriksen, Folkeskolen.dk)

Rydahl kritiserer nedtoningen af dannelse og åndsfrihed til fordel for test, der kan veje og måle, om den enkelte elev har nået specifikke færdigheder (...) Denne anmelder er fuldstændig enig.
(Lone Nørgård, Jyllandsposten)