2009 (gratis)
Religionspædagogisk Forum 2009
nr. 1 Kirkehistoriske fortællinger
Redaktion:
Keld Skovmand (ansv.), Allan Friis Clausen, Hans Dorf Søren Holst, Michael Riis, John Rydahl, Lene Therkelsen
Indhold:
Jakob Engberg: Martyrer og religiøse mindretal – Kristenforfølgelser og omvendelse til kristendommen i Romerriget
Brian Patrick Mcguire: Danmarks kristning: Kulturmøde, kærlighed og åbenhed
Martin Schwarz Lausten: Tro og forandring – Konsekvenser af Lutherfortællingen?
Carsten Bach-Nielsen: Kirkestaten og de fremmede – dengang og nu
Rose Marie Tillisch: Grav og puppe – En opstandelsesfortælling fra kristendommens og naturvidenskabens historie
Annika Hvithamar: Helt græsk-katolsk? – Ortodoks kristendom i danske lærebøger
Beskrivelse
Dette nummer søger at relancere kirkehistorie som emne i en religionspædagogisk sammenhæng. Kirkehistorikere med speciale i forskellige perioder er blevet bedt om at bidrage med en central fortælling fra netop den periode, de har specialiseret sig inden for. Artiklerne søger at forbinde ny forskning inden for området med overvejelser over den valgte fortællings aktuelle og mere almene betydning.
nr. 2 Symboler og symboldidaktik
Redaktion:
Keld Skovmand (ansv.), Allan Friis Clausen, Hans Dorf, Søren Holst, Michael Riis, John Rydahl, Lene Therkelsen
Indhold:
Keld Skovmand: Kunstens og religionens symboler – et interview med Bjørn Nørgaard
Ingvild Sælid Gilhus og Lisbeth Mikaelsson: Træer og andre tegn. Hvad er et symbol?
Karen Lundblad: Symboliseringsdidaktik
Kaj Mogensen: Symbolundervisning og livstydning
Jørgen Demant: Kirkerummet som symbol og lærested
Hans Jørgen Lundager Jensen: Det hårde og det bløde: Emblem, hukommelse, gudstjeneste
Henrik Juul: Symbolsk religionsfaglighed?
Beskrivelse
Temaet for dette nummer af Religionspædagogisk Forum er symboler og symbolundervisning. Nummeret åbner med et interview med en symbolbrugende kunstner og bringer herefter en række begrebsafklarende artikler med forskellige tilgange til symbolundervisningen (hvad er og hvad kan symboler?), der afrundes med en opsummerende praksisperspektivering (hvordan kan der undervises i og med symboler?).
nr. 3 Filosofi og børn
Redaktion:
Keld Skovmand (ansv.), Allan Friis Clausen, Hans Dorf Søren Holst, Michael Riis, John Rydahl, Lene Therkelsen
Indhold:
Henrik Vestergaard Jørgensen: Menneskets endelighed som grundvilkår for tænkning. Introduktion til artiklen af Ekkehard Martens
Ekkerhard Martens: Filosofi med børn og Teologi med børn
Anne Schjelderup: Filosofiske samtaler som motgift mod totalitarisme
Øyvind Olsholt: Filosofiske samtaler i barnehage og skole – og til fjells
Finn Thorbjørn Hansen: KLM-faget og det eksistentielle ’mellemrum’
Helle Hinge: Filosofi med børn og dannelse til medborgerskab
Michael Voss Grangaard: Filosofi med børn – et værn mod tankens og talens dovenskab
Dorete Kallesøe: Filosofi med børn. Metoder i teori og praksis
Beskrivelse
Dette nummer af Religionspædagogisk Forum behandler fænomenet ”filosofi med børn”. Filosofi med børn er et cirka 40-årigt gammelt fænomen, der et har fået navn af den amerikanske filosof Matthew Lipman, der argumenterede for at børn skal begynde at filosofere, for at fremme selvstændig tænkning senere i livet. I nummeret bringes bidrag fra både danske, norske og tyske filosofididaktikere.