Gud i skolen 2. udgave
Er det i orden, at en censor af religiøse grunde ikke vil give hånd til kvinder? Er det i orden, at en skole går til juleafslutning i den lokale sognekirke? Skal skolen tage særlige hensyn til religiøse minoriteter? Og må der overhovedet være religiøse symboler i skolen?
Spørgsmålene er mange og svære. Ikke desto mindre er det aktuelle spørgsmål, som man som professionel lærer bliver nødt til at tage stilling til. Religion har med følelser at gøre – ofte stærke følelser.
Som professionel er det imidlertid vigtigt, at man kan holde hovedet koldt og netop agere professionelt. I bogen giver forfatterne ikke færdige svar på, hvilken rolle religion skal spille i de danske institutioner, men de analyserer og diskuterer de forskellige strategier, der kan ligge til grund for beslutninger om, hvilken rolle og vægt religion skal have i skolen.
I bogens afsluttende kapitel opstiller forfatterne nogle guidelines, som læreren kan støtte sig til i mødet med religiøse dilemmaer i skolens praksis. Gud i skolen – Religiøse dilemmaer i skolens praksis tager udgangspunkt i en række interview med skoleledere, fagfolk, repræsentanter for forskellige trossamfund samt talsmænd fra Ateistisk Selskab og Humanistisk Samfund.
Bogens primære målgruppe er lærerstuderende i faget Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab, men den henvender sig også til alle andre, der er i berøring med religion i institutioner: lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, pædagoger, skoleledere, skolebestyrelser m.fl.
Omtale
"Det er en bog med et relevant emne for lærerstuderende, lærere og andre skolefolk. En bog til tiden. Spørgsmålet om religion i skolen er underbelyst og forfatternes tilgang er ny - at interviewe repræsentanter fra forskellige religiøse organisationer, ikke-religiøse organisationer, skoleledere, minister og religionsforsker, dvs. elitens holdninger, er ikke set før i denne sammenhæng, men giver god mening, når man skal afdække, hvilke holdninger der gør sig gældende i tilgangen til religion i folkeskolen [...] Hermed falder bogen ned i et spændingsfelt, som udspiller sig i hele den danske skoleverden, på lærerværelset, i klasseværelset, i skole-hjem-samtalen og i samfundets generelle diskussioner og religion(erne)s placering i offentlige institutioner. Derfor er refleksionskapitlerne henvendt til den lærerstuderende faktisk ligeså relevante for den uddannede lærer ligesom resten af bogens kapitler, som også burde være interessante for den generelt folkeskoleinteresserede læser".
Brian Arly Jacobsen, religionsforsker - Københavns Universitet