Konfirmandundervisning med hjerne, mund og hænder
Konfirmandundervisning med hjerne, mund og hænder er en religionspædagogisk grundhåndbog for både den erfarne og den helt uerfarne konfirmandunderviser.
Bogens første del giver en overskuelig indsigt i den nyeste pædagogiske forskning og konkrete anvisninger på, hvordan et konfirmandforløb kan struktureres fra start til slut: indbydelse, velkomst, forældrekontakt, teamsamarbejde, mål og tilgange. Desuden indgår et afsnit om undervisning af konfirmander med særlige behov.
Anden del udgør et katalog med over 100 konkrete undervisningsforslag, der både rummer korte øvelser og læringsaktiviteter samt ideer og skabeloner for hele lektioner og temadage. Alt er angivet med materialer og tidsforbrug.
Bogen lægger særlig vægt på inddragelse af bevægelse og kreativitet i konfirmandforberedelsen.
Omtale
… bogen kan læses på flere måder. Som grundbog på det religionspædagogiske område, som håndbog hvis man ønsker sig råd og vejledning omkring f.eks. det at rumme konfirmander med særlige behov eller som et idé og et inspirationskatalog. Derfor bør enhver præst have den stående på reolen! (Finn Andsbjerg Larsen, Folkekirkens Konfirmandcenter)
'Konfirmandundervisning med hjerne, mund og hænder af Benny Vindelev er en af de bøger, som bør stå på hylden - eller måske rettere ligge fremme på skrivebordet' (Pernille Nærvig Petersen, Præsteforeningens Blad)
'... I det hele taget er det bogens grundsyn, at når der arbejdes med tilgange, hvor både hjerne, mund, hænder og fødder er i tæt samarbejde, så er der mulighed for at det lagres i de unges langtidshukommelse. (s. 74). Alle sanser skal bruges, og konfirmanderne skal selv arbejde med stoffet på en kreativ måde.
Forfatteren bruger mange eksempler i bogens første del, og henviser flittigt til læringsaktiviteterne i bogens 2. del. Det gør, at man får lyst til at komme i gang med at bruge løs af idéerne.' (Eva Maren Ladefoged, Fyens Stift)