Økonomimedarbejder søges til forlaget Eksistensen, 30 timer

Hvem er vi?

Eksistensen er et forlag, der udgiver bøger om livets store spørgsmål. Vi driver også egen internetboghandel fra vores hyggelige lokaler på Frederiksberg Allé 10 i København. Forlaget har rødder i forskellige kirkelige organisationer og i dag er vi 10 engagerede medarbejdere, der arbejder tæt sammen om at skabe vigtige udgivelser.
Vi søger lige nu en dygtig medarbejder til at drive vores økonomi. Det er vigtigt for os, at du er selvstændig, nysgerrig og har solid erfaring med arbejdsområdet.

Din rolle

Som økonomimedarbejder er du ansvarlig for det daglige bogholderi og administration for hele huset. Du er kontaktled til vores forskellige leverandører og myndigheder, og du hjælper til med personaleadministration. Du indberetter til SKAT, afregner moms, laver løn og afstemmer, så det hele går op. Det er også dig, der sætter dig ind i nye retningslinjer og holder vores økonomi up to date. I dagligdagen vil der være selvstændige opgaver og samarbejde med kolleger i huset og med forlagschefen, som du refererer til. Du samarbejder desuden med vores revisorer, når der skal laves årsregnskab. 
Hvis du også har mod på at spille en rolle i forhold til budgetopfølgning, likviditetsbudget og økonomiske analyser af bogsalg og omkostninger samt optimering af processer i boghandel og økonomi, vil det være optimalt.

Dine primære opgaver vil være

  • Kreditor- og finansbogholderi, herunder betalinger og bankafstemninger.
  • Debitorbogholderi, fakturering og håndtering af rykkerskrivelser.
  • Royaltyopgørelser og udbetalinger.
  • Momsopgørelse og indberetning til SKAT.
  • Forberedelse af materiale til årsrevision og samarbejde med revisor.
  • Løn- og personaleadministration.
  • Support og sparring med kolleger og forlagschefen.


Vi forestiller os, at du

  • Har en relevant uddannelse og flere års erfaring inden for økonomi og administration, fx som bogholder, økonomimedarbejder, controller. 
  • Er talstærk, systemstærk og superbruger af Excel samt har bred erfaring med regnskabssystemer (en fordel, hvis du kender til regnskabssystemet Schilling).
  • Har erfaring med at håndtere afstemninger, moms, skat og løn. 
  • Naturligt tager ansvar og sætter en ære i, at tallene går op, og i at levere som aftalt.
  • Er systematisk, proaktiv og detaljeorienteret i din arbejdsform.
  • Er en teamplayer med gode kollegiale egenskaber. 
  • Er nysgerrig og lærenem og tør være kritisk overfor processerne og medvirke til at forbedre dem. 
  • Har en positiv tilgang til både rutineopgaver og nye udfordringer.

Hvad tilbyder vi?

Vi tilbyder en god stilling på 30 timer om ugen inkl. frokostpause og med fleksibilitet i mødetider. Der er mulighed for faglig og personlig udvikling, og du får en varieret hverdag med både bogholderi og forskelligartede opgaver. Vi har fokus på at skabe et rart og trygt arbejdsmiljø i vores smukke lokaler midt i København. Med i posen er kompetente og hjælpsomme kolleger, og vi mødes hver dag og synger morgensang. Løn efter kvalifikationer. 

Vil du vide mere?

Læs mere om os på vores hjemmeside www.eksistensen.dk og kontakt eventuelt forlagschef Lisbeth Elkjær Øland på lisbeth[at]eksistensen.dk eller 6178 1980 eller kasserer i bestyrelsen Jesper Damgaard på 2213 2455.

Sådan søger du

Send din ansøgning senest 22. januar 2025 – og gerne før. 
Vi holder samtaler i uge 5-6, og alle får svar i uge 9. Ansættelse ønskes pr. 1. april. 
Jobbet søges via QuickApply på Jobindex: https://www.jobindex.dk/jobannonce/h1525193